Bewoners van De Esch: Waar blijven maatregelen tegen enorme overlast?

28 June 2026, 11:46 uur
Rotterdam & Regio
mainImage

Bewoners van De Esch hebben de fractievoorzitters in de Rotterdamse gemeenteraad onlangs opnieuw opgeroepen zich uit te spreken over een burgermotie die pleit voor een proef met een nachtelijke afsluiting van de wijk in de weekenden. Volgens de bewoners moet de maatregel nog deze zomer worden getest om de aanhoudende overlast in de wijk terug te dringen. Al jarenlang hebben zij overlast in de avond- en nachtelijke uren. Zij vrezen de maanden juli en augustus, waarin de overlast waarschijnlijk nog verder zal toenemen.

Volgens de bewoners kampen zij voortdurend met overlast van grote groepen auto's, motoren en scooters die vooral in de avond- en nachtelijke uren door de wijk rijden. Daarbij zou sprake zijn van straatracen, geluidsoverlast, intimidatie en verstoring van de openbare orde.

De bewoners wijzen erop dat zij op 4 juni hebben ingesproken bij de raadscommissie Veilig over de volgens hen al jarenlang bestaande overlast in De Esch. In de brief vragen de bewoners de fracties onder meer of zij kennis hebben genomen van de burgermotie, bereid zijn de voorgestelde proef te steunen en overwegen de motie in te dienen of mede te ondersteunen. Ook willen zij weten welke concrete stappen de partijen op korte termijn willen zetten om de overlast aan te pakken.

De bewonersgroep laat weten de reacties van de verschillende fracties te zullen delen met de bewoners van De Esch, zodat duidelijk wordt hoe de gemeenteraad tegen de voorgestelde aanpak aankijkt. Volgens de initiatiefnemers duurt de overlast inmiddels al jaren voort en hopen bewoners op zichtbare maatregelen die op korte termijn effect hebben.

De bewoners verzoeken de fractievoorzitters uiterlijk binnen twee weken te reageren, zodat zij de inwoners van De Esch tijdig kunnen informeren over de standpunten van de verschillende politieke partijen.